Flèche Nordique

En 24 timmars lagcykling som arrangeras vartannat år under Pingsthelgen med målgång vid Billingehus i Skövde.

Historik

Varje vår samlades de franska randonneurerna till ett möte i Provence för att starta upp cykelsäsongen, ”Easter Cycling Rally in Provence”.

Den cykling som utfördes för att komma till mötet, dvs alla cyklisterna är på väg mot samma mål, har gett upphov till ett cykelarrangemang som heter Flèche Velocio. Flèche betyder pil/peka på franska. Första gången Flèche Velocio kördes var 1947

Ofta kommer cyklisterna klubbvis och eftersom det är tidigt på säsongen är det bra både för klubbandan och för hur man cyklar i grupp.

Med Flèche Velocio som förebild ansökte Audax Clubs Nordiques 1989 om att få arrangera en Flèche i Norden. Beroende på vårt kallare väder ändrades tidpunkten från Påskhelgen till Pingsthelgen. Ansökan godkändes av Audax Club Parisien och den första Flèche Nordique arrangerades av IOGT-NTO i Skövde år 1990.

Flèche Nordique idag

Varje lag består av 3-5 personer som skall cykla minst 360 km under 24 timmar där lagen själva väljer startplatsen. Samtliga lag har gemensam målgång på Pingstdagen kl 10:00 på Billingehus i Skövde. Flèche Nordique arrangeras vartannat år. I år 2016 arrangerar IOGT-NTO Skövde Flèche Nordique för 14:e gången.

FN 2016 Bild

Inbjudan Fléche Nordique 2018 (A4)

Inbjudan Fléche Nordique 2018 (A5)

Anmälan Fléche Nordique 2018